proporcje cementu i żwiru

Widzisz wiadomości wyszukane dla słów: proporcje cementu i żwiru





Temat: Kostka brukowa
1. Ile na poczÂątek trzeba mieć foremek?

Minimum 1 :D

2. Jaki, plastyfikator, jaki cement?
3. Jakie proporcje cement - piasek - woda?

Mocne. Jeszcze żwir jest potrzebny ! Jak na beton B10

4. Czym smarować formy, aby bez problemu kostka wychodziła?
5. Ile w przybliżeniu foremek potrzeba na jednÂą betoniarkę betonu?
  6. Jak długo trzymać towar w formach?

  7. I czy to jest opłacalne?
  Jeżeli masz tego z 1000m2 to pewnie już tak. Pamiętaj,  że podobną cenę zapłącisz za wybrukowanie co za materiał.

  Dysponuję stołem wibracyjnym zapewne się przyda.

  Nawet bardzo. Bez wibracji kostki są bardzo słabiutkie

  Będę bardzo wdzięczny za pomoc.

  Pozdrawiam
  Grzesiek





Temat: Wylewka betonowa pod garaż.


Proszę o radę.

Nigdy nic nie budowałem i teraz muszę postawić na działce za domem garaż.
Będzie to garaż blaszany pod, który muszę najpierw zrobić wylewkę.
Jak się do tego zabrać? Na razie wiem, że muszę wyrównać teren.

Jak głęboko powinna być ona w ziemi (wylewka)? Ile nad ziemią? Jakiego użyć
cementu? W jakich proporcjach mieszać z piaskiem i z wodą? Czy można
mieszać ze żwirem cement?


Polecam zrobic to tak:
Zebrac  z wierzchu 20-30 cm ziemi (zielsko itp) nasypac piasku, zwiru lub
tlucznia (zalezy od ilosc kasy,
najlepiej dac tak: tluczen gruby, tluczen drobny, piasek - wtedy mozna jezdzic
czolgiem :))), dobrze ubic (1 dzien zageszczarki 50-100PLN), wylac 15cm betonu
B15.
Z moich obserwacji wynika ze betoniarka trudno jest ukrecic jednolity beton,
poza tym malo kto bedzie
Ci chcial przywiesc tak mala ilosc zwiru, a bez zwiru nie zrobisz dobrego
betonu.
Beton B15 kosztuje od 120 do 170 za m3, transport od 40 do 300 zaleznie od
regionu i odleglosci od
betoniarni. 3x5x0.15 = 2.25m3 betonu. Zawsze lepiej zamowic troche wiecej i
zrobic np. podjazd.
Pamietaj tez ze nigdy nie wyrownasz wszystkiego idealnie i miejscami betonu
pojdzie wiecej.
Mysle ze 3 m3 beda ok.

JT.







Temat: p.p.w. Wszystkich Świętych
H E H E
To ja z życia wzięte ... Martusia zaszła na działeczke, a tam mamcia czeka i karze murować jej schodek w piwnicy. Martusia wlezła do piwnicy(głowa jej nieco nad podłoge wystawała, tak od szyi było ją widać), mamcia mieszała żwir z cementem, podawała napełnione wiaderko i Martusia murowała, deskami cement podparła kieby nie wypłyną. Po kilku godzinach w chłodzie Martusia wyturlała się z tej piwnicy, zebrawszy truskawki zabrała się do domu, już wychodziwszy z aleiki mamcia spotkała sąsiada, który ma dużo czereśni, ale nie ma komu ich zrywać. Sąsiad rozstawił swą piękną, szarą drabine i Martusia wlezła. Zerwawszy pół wiadra zlezła(wpomnę tylko, że kilka meszek dokonało swego żywota na ubraniu zrywającej, a ona niczego nieświadoma szła z nieboszczkami na bluzce i na kolanie spodni przez całe miasto z uśmiechem numer 4,5 ), poplotkowała z sąsiadami godzine(już na stałym gruncie ) i polezła, a raczej poczłapały z mamcią na przystanek. Doturlawszy się do domu obie babki były głodne i spragnione, a tu psikus goście przyszli ... posiedzieli, pogadali i poszli. Gość numer 1 oświecił Martusie (stolarza, murarza) iż cement ze żwirem babki pomieszały w złej proporcji i ich cudowny schodek najprawdopodobniej pęknie ...
Całuję i ściskam ...
... idę przebierać truskawki ...




Temat: Wylewka betonowa pod garaż.
cześć


Będzie to garaż blaszany pod, który muszę najpierw zrobić wylewkę.

Jak głęboko powinna być ona w ziemi (wylewka)? Ile nad ziemią? Jakiego użyć
cementu? W jakich proporcjach mieszać z piaskiem i z wodą? Czy można
mieszać ze żwirem cement?


Myślę, że grubość powinna być taka, żeby się nie załamało
pod ciężarem samochodu. 15 cm powinno wystarczyć.
Pamiętaj - nie sam beton, lecz na gruz.

Nad ziemię IMHO może nic nie wystawać, ale nie wiem, jak z izolacją
wilgociową.
Cement wystarczy 250, słabszy niż na fundamenty: 1 worek 25 kg
i 20 łopat piasku.
Żwir ? Jak najbardziej.
Wody - odpowiednio; niech to będzie rzadkawe, ale nie lejące.
Najrzadsze tylko na gruz ( namoczony ) żeby wpłynęło w szczeliny.


Czy warto go  później ocieplić styropianem (jaka jest temperatura ze
styropianem i bez w takim garażu).


Temparatura z i bez będzie z dokładnością do 1 milionowej stopnia taka sama
 ( styropian nie wytwarza ciepła, chyba że go podpalisz :)





Temat: POLYTECH - robił ktoś wylewkę samemu?



| A wiesz może jak to samemu namieszać?
| Skoro i tak bym to mieszał w betoniarce, to może wystarczy nabyć kulki
| styropianu, do tego cement, wapno?, pllastyfikator (ile??)

| wapno absolutnie nie!
| Przepis jest taki jak na zwykły beton, tylko zamiast żwiru
| (objętościowo a nie wagowo) dajesz kuleczki styropianowe. Aby to było
| choć trochę lejące się to trzeba dodać dobry plastyfikator (daje się
| go w odpowiedniej proporcji do cementu - tak jak w instrukcji obsługi

| I tyle. Spienić i tak Ci się nie uda w warunkach domowych. A wody nie
| dolewaj (ponad przepis) bo się rozwarstwi.
| Pozdrawiam,
| Krzemo.

Czyli piach, cement, plastyfikator, woda i styropian.
Dzięki
Pozdrawiam
Adam


Dokładnie.

Wygooglałem to dla Ciebie:
http://83.17.202.251/portal/pub/view/02300.pl





Temat: Wylewka betonowa pod garaż.

Proszę o radę.

Nigdy nic nie budowałem i teraz muszę postawić na działce za domem garaż.
Będzie to garaż blaszany pod, który muszę najpierw zrobić wylewkę.
Jak się do tego zabrać? Na razie wiem, że muszę wyrównać teren.

Jak głęboko powinna być ona w ziemi (wylewka)? Ile nad ziemią? Jakiego użyć
cementu? W jakich proporcjach mieszać z piaskiem i z wodą? Czy można
mieszać ze żwirem cement?

Potrzebne mi wszelkie info.
Garaż będzie miał wymiary 3 x 5 m (wys. ok. 2,20 m). Drzwi otwierane na
boki.
Czy warto go  później ocieplić styropianem (jaka jest temperatura ze
styropianem i bez w takim garażu).

Bardzo dziękuję za wszelką pomoc.
ANT





Temat: POLYTECH - robił ktoś wylewkę samemu?


A wiesz może jak to samemu namieszać?
Skoro i tak bym to mieszał w betoniarce, to może wystarczy nabyć kulki
styropianu, do tego cement, wapno?, pllastyfikator (ile??)


wapno absolutnie nie!
Przepis jest taki jak na zwykły beton, tylko zamiast żwiru
(objętościowo a nie wagowo) dajesz kuleczki styropianowe. Aby to było
choć trochę lejące się to trzeba dodać dobry plastyfikator (daje się
go w odpowiedniej proporcji do cementu - tak jak w instrukcji obsługi

I tyle. Spienić i tak Ci się nie uda w warunkach domowych. A wody nie
dolewaj (ponad przepis) bo się rozwarstwi.

Pozdrawiam,
 Krzemo.





Temat: Beton



| Beton - piasek, żwir, cement i woda :-)

tego to sie domyslam mi chodziło o ilosci no powiedzmy na wiaderka
np 0,5 wiadra tego 3 wiadra tamtego KaPeWu ? ;-)


Zajżyj sobie do archiwum grupy - temat pojawiał się chyba z trzy razy w
zeszłym miesiącu i były podane proporcje (skład też ;-)). Jeżeli nie
znajdziesz to daj znać : poszukam Ci.





Temat: B15 - parę pytań


| Zobacz http://www.muratordom.pl/7678_1603.htm

dzięki, nie chodziło mi o proporcje lecz wymagania co do surowców (
definicja żwiru n.p. ) oraz ich ceny
pzdr qaz

| B15 : cement, piasek, żwir, woda
| I tu pytania
| czy są jakieś wymagania na piasek i żwir ( średnice itp. )


:)
piasek ma srednice do 2 mm
zwir od 2 mm  bodajze ogolnie do 32 mm
z podzialem  na trzy frakcje
:)
wlasciwa proporcja piachu do zwiru
daje betonowi odpowiednie wypelnienie stosu kruszywa
:)
w warunkach budowy
bez wagowego dobory odpowiednich porcji kruszywa itp
nie da sie zrobic lepszego betonu jak B15
:)
zwir zamow w betoniarni okreslajac na co on ma byc
tzn czy do betonowania czy murowania
:)
cenowo wychodzi to najczesciej 15 zl za tone
plus koszt dowozu
ktory najczesciej liczony od kursu a nie od odleglosci
:)
i tak dla mnie taniej jest kupic kruszywo w betoniarni
ktora jest okolo kilometra ode mnie
 za 15 ton z przywiezieniem 250 zl
niz odleglej o 4 km ode mnie zwirowni
bo u nich taka wywrotka z przywiezieniem to 305 zl
( 80 zl za przywoz)
:)
z pozdrowieniami i usmeichami
smal





Temat: ilość


| kup 3 t cementu i 8 m3
| zwiru plukanego na posadzki i bedzie git ;)

Wszystko ladnie, nawet cacy ale licz sie Wasc ze slowami!
Zwir, i to plukany, a moze nawet siany, do betonu sie nie nadaje. Nadaje
sie
natomiast pospolka, ktora jak sama nazwa wskazuje zawiera pospolu piasek i
zwir. I ona jest naturalnym, dobrym skladnikiem betonu o wlasciwym
skladzie
granulometrycznym.


Dlatego dodałem "na posadzki" - ale przepraszam, zachowałem się jak gówniarz
;)


Mam nadzieje, ze jak Pytacz powie "na posadzki" to mu sprzedadza wlasciwy
material ale to trzeba rozrozniac, gdyz potem co z tym fantem zrobic?
No i z ta proporcja tez przesadziles; w m3 betonu powinno byc 200, gora
300
kg cementu, wiec do 8 kubikow, pi razy oko, wystarczy 2 tony.


pi razy oko NNRNKB202 1129-03 + 05 za pogrubienie do 6 cm przy użyciu
miksokreta wychodzi 2,84 tony cementu i 8,24 m3 pospółki o właściwym
składzie granulometrycznym.

Pozdrowienia
Marcin W.





Temat: Cement z gliną
Szczerze mówiąc nigdy nie słyszałem, żeby ktoś próbował takich rzeczy.
Myślę, że glina się całkowicie nie nadaje do mieszania z cementem i
tworzenia zaprawy murarskiej. Sama w sobie jest nieprzepuszczalna co do
wody, więc jak to ma w środku wyschnąć, czy to w ogóle się zwiąże? Moim
zdaniem to nie ma szans ale........ Zrób sobie małą próbkę i będziesz
wiedział wszystko. Weź dwie małe formy zalej jedną z glinką, drugą z
piaskiem i po tygodniu będziesz miał najlepszą odpowiedź........ choć kto
wie co to będzie za rok...... ja bym nie ryzykował, w końcu tego żwiru nie
wyjdzie tak wiele, a jednak to pewien materiał.


| | Czy zaprawa z połączenia cementu z gliną
| będzie  mocniejsza  od cement + piasek ?
| Obawiam sie ze nie.
------------------------------
Czy stosowanie gliny z cementem będzie miało sens?
Jaka zaprawa z tego wyjdzie? Jeśli już to w jakich proporcjach mieszać?
Chcę wmurować drewniane słupki w grunt.
Glinę mam blisko działki i za darmo ...

--
-Crimson-






Temat: ilość


| Witam mam do wylania 100 m2 wylewki ile potrzebuje piasku a ile
| cemetu??

Jak juz odpowiesz kolegom na pytania o grubosci wylewki, przeznaczeniu
pomieszczenia, ilosci osób które beda przebywac w pomieszczeniu, natezeniu
ruchu, wysokosci n.p.m. projektowanej posadzki (cisnienie ;) ) i na milion
innych pytan mniej lub bardziej potrzebnych ..... to kup 3 t cementu i 8 m3
zwiru plukanego na posadzki i bedzie git ;)

Oczywiscie nie zapomnij dac zbrojenia z siatki - bo popeka... i ulozenie
piramidek z kamieni pod planowanymi lózkami w pokojach, a na calosci
rozsypac skorupki od jajek kurzych - bo inaczej spac nie bedziesz mógl od
zlych energii z ziemi ;)

Pzdr.
Marcin W.


Wszystko ladnie, nawet cacy ale licz sie Wasc ze slowami!
 Zwir, i to plukany, a moze nawet siany, do betonu sie nie nadaje. Nadaje sie
natomiast pospolka, ktora jak sama nazwa wskazuje zawiera pospolu piasek i
zwir. I ona jest naturalnym, dobrym skladnikiem betonu o wlasciwym skladzie
granulometrycznym.
Mam nadzieje, ze jak Pytacz powie "na posadzki" to mu sprzedadza wlasciwy
material ale to trzeba rozrozniac, gdyz potem co z tym fantem zrobic?
 No i z ta proporcja tez przesadziles; w m3 betonu powinno byc 200, gora 300
kg cementu, wiec do 8 kubikow, pi razy oko, wystarczy 2 tony.
 Pzdr.





Temat: B15 - parę pytań


Zobacz http://www.muratordom.pl/7678_1603.htm


dzięki, nie chodziło mi o proporcje lecz wymagania co do surowców (
definicja żwiru n.p. ) oraz ich ceny
pzdr qaz


| B15 : cement, piasek, żwir, woda
| I tu pytania
| czy są jakieś wymagania na piasek i żwir ( średnice itp. )






Temat: kamień cukrowy w lawe i sciane fundamentowa


Beton sklada sie z piasku odpowiedniej jakosci (rzeczny slabo sie
nadaje,bo ma
gladkie ziarna), kamieni (zwiru o ODPOWIEDNIM uziarnieniu), cementu i
wody,
w ODPOWIEDNICH proporcjach.

| A i użyty był żwir wiślany zamiast piachu. Piasku natomiast wcale nie
| dawał.

Za to pewnie nie zalowal wody. Wszystkie wynalazki typu kamienie,
potluczona cegla, butelki itp. pogarszaja jakosc betonu.
Wiele nie zaoszczedzisz, a jakosc pogorszysz nieraz znacznie.

Zamow gruszke z betoniarni: koszt podobny do krecenia samodzielnego,
a jakosc nieporownywalna.


Rzecz w tym, że muszę kręcić, bo gruszkami nie ma dojazdu i taczkami muszę
napierać kilkanaście metrów. Z powodu lini energetycznej i drugiej
telefonicznej pompa też się nie rozstawi. Poza tym samą stopę mam w ziemi,
ściany już będą ponad więc damy radę.
Mam nadzieję, że uda się zdrobić w miarę mocny beton B20 chociaż ciężko
trafić na recepturę (a dokładniej są różne):)

pozdrawiam grupowiczów
ppluto





Temat: kamień cukrowy w lawe i sciane fundamentowa


| Widziałem, ze dla zwiekszenia objętosci (a zarazem oszczędności) ludzie
| dają taki kamień ile wlezie w fundament. Czy to nie oslabia zbytnio
| fundamentu, bo tez bym tak zrobil?


Beton sklada sie z piasku odpowiedniej jakosci (rzeczny slabo sie nadaje,bo
ma
gladkie ziarna), kamieni (zwiru o ODPOWIEDNIM uziarnieniu), cementu i wody,
w ODPOWIEDNICH proporcjach.


A i użyty był żwir wiślany zamiast piachu. Piasku natomiast wcale nie
dawał.


Za to pewnie nie zalowal wody. Wszystkie wynalazki typu kamienie,
potluczona cegla, butelki itp. pogarszaja jakosc betonu.
Wiele nie zaoszczedzisz, a jakosc pogorszysz nieraz znacznie.

Zamow gruszke z betoniarni: koszt podobny do krecenia samodzielnego,
a jakosc nieporownywalna.

pozdrawiam
pluton





Temat: Ile można stargować u dewelopera?
Batsa...
Podstawowe parametry zostały zachowane..
Szyny wrzucone zostały głównie w fundamenty,wieńce..w stropie znajduje się zbrojenie wedle projektu z dodatkami w postaci szyn i siatki ogrodzeniowej...nie jestem idiotą który chce mieć strop na głowie zamiast nad nią..
Wszystko co było zmienione ..np. zbrojenie fundamentu ..wyliczał inżynier-konstruktor (rodzina).

Zalewanie stropu trwało 29 godzin..całość budynku w ciągu tego czasu...dwie betoniarki 250 chodziły non stop-żwir z jednego źródła,cement jednego gatunku z jednej partii,proporcje zawsze te same(biorąc pod uwagę wyrób na miejscu-zbliżone)...to że chciałem budować tanio nie znaczy że jestem idiotą który wywala ćwierć miliona w coś co mu się zawali na głowe...

Inspektor nadzoru był strasznie upierdliwy..nie była to budowa na zasadzie "bierz kasę i się nie wpie...j"



Temat: beton na strop
Dnia 24-02-2004 9:10 , Piteros powiedział:

Ile i jakich składników potrzeba do wykonania 1m3 betonu na strop. (tzn,
cement, piasek/zwir itp). Chciałbym się zorientować mniej więcej w ilości
potzrebnego materiału


W betoniarce na budowie możesz liczyć, że zrobisz co najwyżej beton
"klasy B15" (cudzysłów użyty jak najbardziej celowo). Oczywiście może
się udać zrobić mocniejszy ale nie można tego ZAPEWNIĆ za rozsądne
pieniądze i z wystarczającym prawdopodobieństwem a na tym ta cała zabawa
polega.
IMHO w projektach małych domów powinno sie unikać wyższych klas betonu
ale zdarzają się i trudno z tym dyskutować na etapie budowy.

Poza tym przy normalnych relacjach cen materiałów, transportu i
robocizny, na budowie opłaca się robić beton na pojedyncze belki,
nadproża, odcinki schodów itp. Przy ilościach mierzonych "gruchami"
lepiej od razu założyć zamówienie betonu w wiarygodnej betoniarni z
transportem. Chyba, że masz zaprzyjaźnioną ekipę strongmenów, która
chętnie u Ciebie poćwiczy ;) i potrafisz sensownie zorganizować mini
węzeł betoniarski.

ORIENTACYJNE proporcje wagowe składników, dla danej wytrzymałości i
konsystencji betonu, możesz znaleźć np w "Poradniku majstra budowlanego".

pozdrawiam





Temat: Pilne!! Jaki skład betonu na B30


| Hej grupie
| Jakie proporcje użyć na betoniarkę 250 L
| robię schody i potrzebuję około 0.8m3 betonu
| mam żwir i ostry piasek płukany.
| Myślę że jak pogoda pozwoli to jutro będę robił tak że to pilne ;-))
| Janusz

Nikt nie wie?
nie wiem czy na trzy taczki dać worek cementu czy to za dużo?
Janusz


O ile dobrze pamiętam to w ostatnim Muratorze jest informacja o składzie.
Postaram się odnaleźć ten artykuł.

Pozdrawiam
Paweł.





Temat: Koci ?wirek – pytanie do Górka

Górek nie zwrócił uwagi na jeszcze jedną rzecz. Wypijanie wody z zanęty przez żwirek. Nie ma z tym problemów?

Dokladnie Joker, nie napisałem o tym wprost ale wspomniałem o tym posrednio piszac o ogromnych wlasciwosciach sorpcyjnych czyli jest to m.in pochlanianie przez bentonit wody. Jednak nie wspomnialem jeszcze o innych waznych aspektach które eliminuja owe rozwiazanie dociazania zanety kocim zwirkiem. Moze tak zaczne, dlaczego koci żwirek robiony jest z bentonitu? ano dlatego zeby pochlanial nieprzyjemne zapachy kocich odchodów, podobne zastosowanie bentonit ma przy pokrywaniu nim plyt gnojowych gdzie bentonit ma za zadanie pochlanianie amoniaku. Zakładam ze chcesz uzywac kociego zwirku nie w małych dawkach jak to sie robi zazwyczaj przy doklejaniu bentonitem tylko chcesz uzywac go w zastepstwie gliny i żwiru wiec w ilosciach znacznych. W takowym przypadku skutki beda takie ze mieszanka 1kg zwirku i 1kg zanety pochlonie mnóstwo wody, bentonit pochlonie cały zapach zanety i zostanie tylko aromat cementu, a cala mieszanka bedzie miala konsystencje betonu po wyschnieciu, poza tym ten beton w wodzie nie bedzie sie rozpuszczal dlatego ze bentonit podczas dowilzania osiagnie 100% swojej pojemnosci wodno-sorpcyjnej i nie bedzie pobieral na dnie rzeki wody ze srodowiska zewnetrznego czyli krótko mowiac kule beda lezaly jak kamienie. Intensyfikacja powyzszych skutkow zalezna jest od proporcji w żwirku bentonitu i kaolinitu, im wiecej bentonitu tym efekt opisany wyzej bedzie bardziej wyrazny. pozdrawiam




Temat: Pilne!! Jaki skład betonu na B30


Hej grupie
Jakie proporcje użyć na betoniarkę 250 L
robię schody i potrzebuję około 0.8m3 betonu
mam żwir i ostry piasek płukany.
Myślę że jak pogoda pozwoli to jutro będę robił tak że to pilne ;-))
Janusz


Nikt nie wie?
nie wiem czy na trzy taczki dać worek cementu czy to za dużo?
Janusz




Temat: Jak taniej wyjdzie beton na posadzkę , z gruszki czy samemu robic???
Witam
potrzebuje ok 50m2 co daje 5m3 słabego betonu na posadzkę do budynku
gospodarczego
i teraz pytanie ile mnie to wyniesie mniej więcej
beton z gruszki mogę mniej więcej policzyć
podejrzewam u mnie 200 zł /m3 co daje jakieś 1000 zł
czy samemu z betoniarką sie bawić
dobrą wywrotę 4 osiową żwiru mam po znajomości za 400 ,
 reszta nie wykorzystana pujdzie na dalesze prace
i teraz pytanie zasadnicze ile pujdzie na to cementu ????
tona wystarczy ? w jakich proporcjach mozna mieszać chudy beton?
pozdrawiam




Temat: Boczna -budujemy, remontujemy i hói!
aaa no nie zwróciłem uwagi :)no ale i tak jeden quater to kupa i sraka lepiej go gdzie indziej dać a co do proporcji to sie nie liczy tak. zależy jaki masz żwir jaki cement różny cement różnie sie miesza z różnym żwirem xddd



Temat: Woliery dla kaczek i brodzących.
ochar11, zwykły beton. W proporcjach dawałem 3 łopaty żwiru na 1 łopatę cementu i mało wody by był gęściutki. Potem co jakiś czas skrapiałem wodą by nie popękał podczas schnięcia. Na koniec poszła delikatna wylewka zanim wszystko wyschło.



Temat: wylanie lawy fundamentowej-co taniej


Czy przeprowadzal ktos kalkulacje dotyczaca kosztow wylania lawy
fundamentowej -o ile taniej wychodzi
samodzielne zrobienie betonu (zatrudnienie ludzi, cement, zwir) i zalanie
niz zamowienie gotowego (gruchy).
Ok 80mb.


Przeczytalem wszystkie ponizsze posty i oto co mi sie nasuwa:
dwa lata temu zalewalem fundamenty. Dlugosc biezaca fundamentu to ok 150m
(dla tych ktorzy nie wiedza ile to metrow szesciennych betonu dodam, ze
dlugosc biezaca mnozy sie przez szerokosc i wysokosc lawy w tym przypadku +
wysokosc i szerokosc sciany fundamentowej na lawie). Koszt zalania
fundamentu grucha  przekraczal 12 000 zl, zamiast tego kupilem 20t cementu,
koszt 3000 zl, zwir koszt na oko bo nie pamietam, napewno jednak nie
przekroczyl 1000 zl. Wynagrodzenie jednego pracownika w tamtych czasach to
koszt 35 zl dziennie + posilek raz dziennie. Zakupilem do tego gruzu w
postaci polamanych kraweznikow w cenie niech by nawet 1000 zl.
Nie wiem jak wszyscy licza roznice 300-400 zl bo mi wyslo pare ladnych
tysiecy, a cementu starczylo na zrobienie podmorowki pod ogrodzenie trzech
bokow dzialki, oraz wykonanie cokolu z cegly klinkierowej powyzej gruntu
oraz zalanie sciany cokolu za cegla.
Oszczednosc byla naprawde duza i samemu nie trzeba tego robic, chyba ze
chce sie oszczedzic na wynagrodzeniu pracownikow.

Co do jakosci betonu.
Beton w gruszce do transportu musi byc rzadszy od porownywalnego w
betoniarce. Warunek betoniarka nie moze byc byle jaka, by dobrze
wymieszala. Im wieksza ilosc wody w betonie tym ryzyko rozwarstwienia
betonu wieksze, a to z powodu takiego ze zaczyn cementowy ma tendencje do
opadania na spod i beton na gorze nie bedzie mial zakladanej wytrzymalosci
niestety, a prowadzacy firmy budowlane tak zachwalajacy beton towarowy
powinni o tym wiedziec, ze beton im rzadszy tym gorszy. Wniosek z tego
taki, ze na placu budowy mozna uzyskac beton lepszej jakosci pod warunkiem
zachowania duzego rygoru proporcji betonu, od betonu z gruszki.

Dla porownania: ja swoj fundament musialem przekuwac by przeprowadzic
kanalizacje mlotem udarowym, gdyz przecinakiem to bym sobie mogl inicjaly
wykuc, a dla watpiacych w stosowanie gruzu dodam, iz nie odznaczal sie w
betonie w ogole.

Pozdrawiam i radze wykonanie dokladniejszej kalkulacji.

TK





Temat: wylanie lawy fundamentowej-co taniej
Coś Ci się pokręciło 12 000 PLN. Ja płaciłem B-15 po 160 PLN za m3. Tobie po
tej cenie wychodzi 75 m3 betonu na ławy.  Kościół budujesz czy co. Mój dom
ma ma ok. 150 m2 zabudowy i kosztowało mnie zalanie ław 3500 PLN. Swoją
drogą wrzucanie gruzu między zbrojenie też nie uważam za dobry pomysł.
                        Benek


| Czy przeprowadzal ktos kalkulacje dotyczaca kosztow wylania lawy
| fundamentowej -o ile taniej wychodzi
| samodzielne zrobienie betonu (zatrudnienie ludzi, cement, zwir) i
zalanie
| niz zamowienie gotowego (gruchy).
| Ok 80mb.

Przeczytalem wszystkie ponizsze posty i oto co mi sie nasuwa:
dwa lata temu zalewalem fundamenty. Dlugosc biezaca fundamentu to ok 150m
(dla tych ktorzy nie wiedza ile to metrow szesciennych betonu dodam, ze
dlugosc biezaca mnozy sie przez szerokosc i wysokosc lawy w tym przypadku
+
wysokosc i szerokosc sciany fundamentowej na lawie). Koszt zalania
fundamentu grucha  przekraczal 12 000 zl, zamiast tego kupilem 20t
cementu,
koszt 3000 zl, zwir koszt na oko bo nie pamietam, napewno jednak nie
przekroczyl 1000 zl. Wynagrodzenie jednego pracownika w tamtych czasach to
koszt 35 zl dziennie + posilek raz dziennie. Zakupilem do tego gruzu w
postaci polamanych kraweznikow w cenie niech by nawet 1000 zl.
Nie wiem jak wszyscy licza roznice 300-400 zl bo mi wyslo pare ladnych
tysiecy, a cementu starczylo na zrobienie podmorowki pod ogrodzenie trzech
bokow dzialki, oraz wykonanie cokolu z cegly klinkierowej powyzej gruntu
oraz zalanie sciany cokolu za cegla.
Oszczednosc byla naprawde duza i samemu nie trzeba tego robic, chyba ze
chce sie oszczedzic na wynagrodzeniu pracownikow.

Co do jakosci betonu.
Beton w gruszce do transportu musi byc rzadszy od porownywalnego w
betoniarce. Warunek betoniarka nie moze byc byle jaka, by dobrze
wymieszala. Im wieksza ilosc wody w betonie tym ryzyko rozwarstwienia
betonu wieksze, a to z powodu takiego ze zaczyn cementowy ma tendencje do
opadania na spod i beton na gorze nie bedzie mial zakladanej wytrzymalosci
niestety, a prowadzacy firmy budowlane tak zachwalajacy beton towarowy
powinni o tym wiedziec, ze beton im rzadszy tym gorszy. Wniosek z tego
taki, ze na placu budowy mozna uzyskac beton lepszej jakosci pod warunkiem
zachowania duzego rygoru proporcji betonu, od betonu z gruszki.

Dla porownania: ja swoj fundament musialem przekuwac by przeprowadzic
kanalizacje mlotem udarowym, gdyz przecinakiem to bym sobie mogl inicjaly
wykuc, a dla watpiacych w stosowanie gruzu dodam, iz nie odznaczal sie w
betonie w ogole.

Pozdrawiam i radze wykonanie dokladniejszej kalkulacji.

TK






Temat: Beton


| 1.
| "KNR 202 1705/09  Beton zwykły B-15 na cemencie 35, konsystencja
| plastyczna,
| III grupa kruszywa
| Cement portlandzki 35                    t      0,311
| Piasek do betonów                       m3     0,488
| Żwir do betonów                           m3     0,679
| Woda                                            m3     0,29
| [ciach]

Jezusicku ludzie prosze WAS nie chodzi mi o cos takiego naprawde nie
znajdzie sie nikt kto napisze mi cos w stylu : wrzuc do betoniary wiadro
wapna, wiadro cementu, 2 wiadra piachu .... przecierz budujecie chalupy to
wszystko na tony mierzycie. Zapodajcie mi prostu przepis na te zaprawki a
nie jakies tam normy. PLIZZZZZZZZZZZZ


1. A skąd wiadomo jaką masz betoniarę
2. Przelicz sobie powyższe na pojemność betoniary.
3. Sorry, ale ja Ci nie podam przepisu na beton, bo zamawiałem w betoniarni
(szkoda czasu i przede wszystkim niskiej jakości betonu lanego z
betoniarki).
4. Inna sprawa z zaprawą, ale tu sprawa zależy jakiej klasy chcesz mieć
zaprawę i do jakiego celu (murowanie piwnic, ścian, tynkowania itp.).
Zaprawę u mnie robiła ekipa, ale z tego co zauważyłem to przeważnie do
murowania wychodziło tak :
- cement - 8%
- wapno - 5%
- piasek - reszta - 87%
Tynkowanie :
- cement - 8%
- wapno - 7%
- piasek - reszta - 85%
Piszę procentowo, bo przeliczam to z ilości zużytych materiałów na budowie,
jeżeli to Ci też nie odpowiada to dla zaprawy do murowania :
- worek cementu 25kg
- 1/2 worka wapna 30kg
- piasku ... - 11 worków cementu (;-)), lub jakieś 40 łopat średniej
wielkości (u mnie było dopełnienie betoniarki 150l)
Ale to jest średnio. Przy murach piwnicznych było więcej cementu, przy
ściankach działowych wapna itd.
Z powyższego wynika, że zaprawa murarska miała mniej więcej proporcje :
1:0.6:10 (cem.:wap.:piasek)
do tynków : 1:1:10 (mniej więcej)

Ale to wszystko można traktować w przybliżeniu, bo wszystko zależy co się
buduje (muruje), czy chcesz zrobić "silny" mur czy "słabszy", czy robisz np.
nadproże, a może mur oporowy, czy zwykły murek pod ogrodzenie, czy zależy Ci
na dobrej plastyczności zaprawy czy nie (np. dobra i silna zaprawa nie musi
mieć wapna, ale bardzo źle się wtedy muruje) itd. itd.
Więcej już Ci chyba nie pomogę, może ktoś inny z grupy ?





Temat: Pękająca wylewka podłogowa RATUNKU!


| Dodam tylko, ze w tym "betonie" mieszanym w wiadrze, powinno sie znalesc
| chociaz ze dwie lopaty jakiegos zwirku, sam piasek i cement nadaje sie do
| tynkowania

Mam pytanie odnośnie piasku i żwiru: czy różnica między tymi dwoma dotyczy
jedynie granulacji? Tzn. do jakiej wielkości ziaren jest piasek, a od jakiej
zaczyna się żwir? Czy też może są jeszcze jakieś inne istotne wyróżniki?
Pozdr.
Krzysiek


Tak, roznia sie tylko granulacje czyli wielkoscia ziarn. Niestety zajmowalem
sie tym za wiele lat temu aby dokladnie Ci to zreferowac. Musisz siegnac po
odpowiednie normy np. gruntowe. Z tego co pamietam, to piasek ma ziarna od
okolo 0.5 mm do chyba 5 mm. I sa trzy piaski, drobny, sredni i gruby.
Granulacje zwiru zaczyna sie tam, gdzie konczy piasek i dochodzi do kilku cm.
Ponizej granicy piasku jest pyl; piasek z duza zawartoscia frakcji pylastej
(0.05 mm) nazywany jest piaskeim pylastym albo pylem piaszczystym.
To wszystko znajdziesz w podreczniku czy normie.
Z piaskeim jest jeszcze inny problem, chodzi o ksztalt ziarm. Najlepszy o
celow budowlanych jest piasek "ostry", czyli ktorego ziarna maja ostre
krawedzie, natomiast piasek, ktorego ziarna maja ksztalt zblizony do kulek i
rownoziarnisty, (wszystkie ziarna jednakowe) nazywaja czesto "zdechly". Piasek
ten tworzy tzw. "kurzawke", ktora jest zmora np. dla budowniczych metra w
Warszawie.
 I najwazniejsza rzecz, ktora jest czesto mylona, to pojecie pospolka. Ten
material, jak sama nazwa wskazuje, ma w swym skladzie granulometrycznym
pospolu, czyli troche, moze nawet po polowie, piasku i zwiru. Jest to material
niejako naturalny, wydobywany z brzegow czy dna rzek, gdzie aktualnie czy w
dalekiej przeszlosci rzeka, meandrujac, go odlozyla. Pospolka nadaje sie
bardzo dobrze do betonu z uwagi na jej zblizone do idealnych proporcja ziarn,
ktore zapewniaja jej latwosc zageszczania i docelowa minimalna porowatosc
objetosciowa materialu a zatem i betonu.
Pzdr.





Temat: wylanie lawy fundamentowej-co taniej
Wszystko wyglada super jesli dom budowany jest w niewielkiej odleglosci od
betoniarni. U mnie za m3 betonu musialbym zaplacic ponad 200zl (odleglosc
ponad 20 km) wiec po kalkulacji zdecydowalem sie na betoniarke. Ilosc betonu
nie byla duza (18 m3 na lawy) a koszt wykonania go w betoniarce to polowa
kosztu z betoniarni.
Tak wiec kazdy musi sam indywidualnie przekalkulowac co jest bardziej
oplacalne i uzasadnione.
RomekL


Coś Ci się pokręciło 12 000 PLN. Ja płaciłem B-15 po 160 PLN za m3. Tobie
po
tej cenie wychodzi 75 m3 betonu na ławy.  Kościół budujesz czy co. Mój dom
ma ma ok. 150 m2 zabudowy i kosztowało mnie zalanie ław 3500 PLN. Swoją
drogą wrzucanie gruzu między zbrojenie też nie uważam za dobry pomysł.
                        Benek

| Czy przeprowadzal ktos kalkulacje dotyczaca kosztow wylania lawy
| fundamentowej -o ile taniej wychodzi
| samodzielne zrobienie betonu (zatrudnienie ludzi, cement, zwir) i
zalanie
| niz zamowienie gotowego (gruchy).
| Ok 80mb.

| Przeczytalem wszystkie ponizsze posty i oto co mi sie nasuwa:
| dwa lata temu zalewalem fundamenty. Dlugosc biezaca fundamentu to ok
150m
| (dla tych ktorzy nie wiedza ile to metrow szesciennych betonu dodam, ze
| dlugosc biezaca mnozy sie przez szerokosc i wysokosc lawy w tym
przypadku
+
| wysokosc i szerokosc sciany fundamentowej na lawie). Koszt zalania
| fundamentu grucha  przekraczal 12 000 zl, zamiast tego kupilem 20t
cementu,
| koszt 3000 zl, zwir koszt na oko bo nie pamietam, napewno jednak nie
| przekroczyl 1000 zl. Wynagrodzenie jednego pracownika w tamtych czasach
to
| koszt 35 zl dziennie + posilek raz dziennie. Zakupilem do tego gruzu w
| postaci polamanych kraweznikow w cenie niech by nawet 1000 zl.
| Nie wiem jak wszyscy licza roznice 300-400 zl bo mi wyslo pare ladnych
| tysiecy, a cementu starczylo na zrobienie podmorowki pod ogrodzenie
trzech
| bokow dzialki, oraz wykonanie cokolu z cegly klinkierowej powyzej gruntu
| oraz zalanie sciany cokolu za cegla.
| Oszczednosc byla naprawde duza i samemu nie trzeba tego robic, chyba ze
| chce sie oszczedzic na wynagrodzeniu pracownikow.

| Co do jakosci betonu.
| Beton w gruszce do transportu musi byc rzadszy od porownywalnego w
| betoniarce. Warunek betoniarka nie moze byc byle jaka, by dobrze
| wymieszala. Im wieksza ilosc wody w betonie tym ryzyko rozwarstwienia
| betonu wieksze, a to z powodu takiego ze zaczyn cementowy ma tendencje
do
| opadania na spod i beton na gorze nie bedzie mial zakladanej
wytrzymalosci
| niestety, a prowadzacy firmy budowlane tak zachwalajacy beton towarowy
| powinni o tym wiedziec, ze beton im rzadszy tym gorszy. Wniosek z tego
| taki, ze na placu budowy mozna uzyskac beton lepszej jakosci pod
warunkiem
| zachowania duzego rygoru proporcji betonu, od betonu z gruszki.

| Dla porownania: ja swoj fundament musialem przekuwac by przeprowadzic
| kanalizacje mlotem udarowym, gdyz przecinakiem to bym sobie mogl
inicjaly
| wykuc, a dla watpiacych w stosowanie gruzu dodam, iz nie odznaczal sie w
| betonie w ogole.

| Pozdrawiam i radze wykonanie dokladniejszej kalkulacji.

| TK


--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.misc.budowanie





Temat: Ile cementu

Witam.

Chcę wylać posadzkę z 3 cm warstwy cementu w piwnicy w bloku ( wymiar
podłogi 2,5 m x 2 m ).
Jak przeliczyć,  ile cementu ( mam dostęp do  worków po 25 kg ) zakupić -
przy założeniu, że będzie mieszany z piaskiem w stosunku 1:3 ?

Znalazłem gdzieś opis, że na 1 m3 wchodzi pomiędzy 350-400 kg cementu. Czy z
tych danych mogę korzystać ?
Nie chciałbym zakupić za dużo worków :-(

Pozdrawiam
Piotrek


Zaczne od tego, ze skoro nie wiesz ile cementu do betonu dawac, to sie do tego
nie zabieraj:) Ale podaje Ci jakis opis, ktory pozwoli Ci to zmajstrowac.
 Wiec cement kup koniecznie portlandzki, unikaj popiolowego badziewia, ktore
spowoduje spekania gotowej wylewki. Kup trzy worki po 25 kg.
 Kruszywo. Sam piasek nie bedzie dobry; zaprawy piaskowe stosuje sie do
grubosci 1 - 2 cm, grubsza speka i odspoi sie od podloza. Zatem kup pospolke,
ona, jak sama nazwa wskazuje jest naturalna mieszanka pol piasku pol zwiru o
roznej, dobrze sie zageszczajacej granulacji. Trzeba tego okolo 400 kg lub
0.25 kubika w stanie nasypowym. Jesli nie masz pospolki to kup piasek sredni
lub gruby i zwir.
Zapewne bedziesz beton przygotowywal w taczkach lub jakims prostopadlosciennym
pojemniku. Wiec jesli bedziesz mial piasek i zwir to beton przygotowywuj w
proporcji 1:2:3 objetosciowo; jedna szufla cementu, dwie piasku i trzy zwiru.
Lub jedna czesc cementu i 3.5 pospolki. Wody dolewaj jak najmniej aby uzyskac
beton twardoplastyczny. I tu uwaga, beton nie do konca rozmieszany wydaje sie
suchy jednak po dokladnym wymieszaniu moze sie okazac, ze jest w nim za duzo
wody, jest za rzadki. Wtedy dodaj nieco cementu i szczypte piasku aby byl
twardoplastyczny czy gestoplastyczny. Im gesciejszy tym lepiej.
Tyle do betonu. Teraz przygotowanie i inne niezbedne czynnosci. Posadzka
powinna byc idealnie zamieciona lub odkurzona. Dobrze bedzie, gdy kupisz plyn
akrylowy; takie specjalne mleczko, ktorym przed zabetonowaniem zwilz isniejacy
beton pedzlem lub miotla. Ono zapewni dobry kontakt pomiedzy starym a nowym
betonem. W braku mleczka stosuja mleczko cementowe; rozmieszac litr cementu
pol na pol z woda i tym posmarowac powierzchnie.
Polecam zazbrojenie tej nowej "wylewki" siatka; to zapobiegnie jej spekaniu.
Nie wiem jakie siatki sa dostepne na rynku; najlepsza bylaby o oczkach rzedu
10-15 cm i grubosci drutow rzedu 3-5 mm.
 Teraz przygotowanie do betonowania. Na sciankach nalezy "odstrzelic
czoklajnem linie i przybic, czy jakos przymocowac wzdluz nich trojkatne lub o
przekroju cwiartki kola, proste listwy drewniane. To ulatwi a w zasadzie
umozliwi uzyskanie poziomej i bez dolow, powierzchni wylewki. W czasie
betonowania prosta deska bedziesz wodzil po tych listwach i zbieral nadmiar
betonu i po ubiciu i zatarciu, kontrolowal jego poziom.
Samo zabetonowanie to ciezka robota; Aby utrzymac ciaglosc betonowania,
konieczna bedzie druga osoba do mieszania gdy Ty w tym czasie bedziesz piescil
powierzchnie. Przede wszystkim beton musi byc bardzo dobrze ubity. Robi sie to
paca z uchwytem, dwoma rekami mocno ubijajac, zacierajac i ubijajac
powierzchnie do uzyskania swoistej plastycznosci betonu. I kontrolowac poziom
do listew przybitych do scian. Ubijanie powoduje tez, ze grubsze ziarna
kruszywa utona a na powierzchni zostanie tylko piasek z mleczkiem cementowym,
ktore zaciera sie ta paca. Szczegolna uwage zwracaj na naroza i styk ze sciana.
 Po dwu, trzech dniach listwy mozesz w miare delikatnie powyrywac i te rowki
wypelnic zaprawa piaskowo cementowa (proporcja 1:2.5).
 Tacy superfachowcy stosuja tzw. "przypalanke". Po ubiciu zatarciu i kontroli
rownosci powierzchni betonu, przez sito posypuja jeszcze te powierzchnie
cementem i potem metalowa paca powtornie ja zacieraja, ale to juz swoista
przesada.
 No i osttnia rownie wazna czynnosc to pielegnacja betonu. O ile mieszanka
powinna miec wody jak najmniej o tyle gotowy beton powinien miec jej pod
dostatkiem. Woda ta jest niezbedna w procesie wiazania i jej brak,
dopuszczenie aby beton wysechl zanim zwiaze, spowoduje ze nie uzyska on nigdy
swej wytrzymalosci. Takiej posadzki potem nigdy nie zamieciesz, zawsze bedzie
sie wierzchnia wartwa odspajac i kurzyc. Przez pierwsze dwa, trzy dni nalezy
powierzchnie zraszac, zwilzac, potem dobrze jest polozyc mokre szmaty nasycone
woda. Przynajmniej przez tydzien a potem okazjonalnie, do trzech tygodni.
Powodzenia





Temat: Jak wykonac posadzke na ziemi ?


| Jeśli to nie ma być coś tymczasowego to lepiej wybrać ziemie gdzieś na
| sztych i
| zrobić podsypke z piasku. Decydujące znaczenie ma tu dobre ubicie
| podsypki.
| W zasadzie wystarczy beton 6 - 8 cm, 12 cm jeśli będziesz wjeżdżał np
| traktorem.
| Ja bym porobił poletka gzieś 2,5x4m, oddzielone paskami papy.
| Osobna sprawa to niwelacja wylewki, najlepiej przy pomocy palików
| i poziomnicy wężowej, wtedy można sobie założyć jakieś tam spadki,
| i wylewka wyjdzie równo.
| Przy dobrym ostrym żwirze można dawać 1:4,5, 1:5, z dodatkiem szkła
| wodnego
| Po częściowym związaniu najlepiej posypać cementem i zatrzeć na mokro
| Wtedy wylewka malinka
| [pozdr]

Witam
Czy mozesz dokladniej opisac proces robienia takiej wylewki. Nie robilem
tego wczesniej a chcialbym z uwagi na zmniejszenie kosztow zrobic to w miare
samodzielnie.
Po co dzieli sie wylewke na kawalki ? Czy te paski z papy maja byc ustawione
pionowo jako krawedz danego poletka ?
Jak dokladnie zrobic spadek na wylewce ? Czy jesli nawet wyrownam wylewke
jakas deska lub czyms podobnym to czy beton i tak nie rozplynie sie i nie
zrowna sie do jednego poziomu ?
Co to znaczy ostry zwir ? Gdzies czytalem ze do takiej wylewki powinien byc
drobny piasek. Co to jest i do czego sluzy szklo wodne ?
Mam nadzieje ze nie zadaje zbyt wiele pytan i uzyskam na nie odpowiedzi :)
Pozdrawiam

--
 Â   //                      Patryk Jakóbiak                      \


Jak widze, Przedpisca ma o tym pojecie:) ale to nieco za malo abys sam, robiac
to po raz pierwszy, wykonal to w miare tanio a rownoczesnie poprawnie.
 Kilka uwag, ktore Ci przybliza to betonowanie.
Otoz wykop na sztycha grunt rodzimy, zapewne jest to humus zawierajacy mase
czesci organicznych, ktore beda gnic i smierdziec a niektore moga nawet
degradowac beton od spodu. Potem to "koryto" zasyp do polowy wysokosci zwirem
lub innym materialem sypkim ale rownoziernistym. Chodzi o to by ten material
byl porowaty, wtedy robi on za slaba, ale izolacje termiczna.
 Nie wiem jaki ksztalt ma ta wylewka; domyslam sie, ze bedzie to posadzka w
szklarni. Wiec jak juz ten zwir wysypiesz to go zagesc recznie przez ubicie
ubijakiem o wymiarach 30 x 30 cm i masie 5 kg.
Nastepnie musisz wykonac szalowanie. Podziel te przyszla posadzke na pol
wzdluz; najpierw zalejesz jej polowe a po drugiej polowie bedziesz taczkami
dowozil beton. Do szalowania uzyj dech, grubych, minimum calowych i osadz,
przybij je, do nabitych przez ten zwir do gruntu palikow drewnianych. Uzyskasz
dluga, waska wanne. I tu rzecz najwazniejsza; szalowanie musi byc wykonane tak
aby gorne krawedzie tych dech byly na wysokosciach przyszlej powierzchni
betonu. I nabij je do palikow tak aby decha wewnetrzna byla o 1 cm wyzej od
dechy zewnetrznej czyli tej zlokalizowanej przy scianie tunelu. Wtedy woda
bedzie odplywac na zewnatrz i nie stagnowac na betonie. Szerokosc desek ma byc
rowna grubosci posadzki powiedzmy te 10 -12 cm. Im grubsza tym lepsza
oczywiscie.
 Jak to zrobisz to mozesz przystapic do betonowania.
 Do betonu musisz kupic kruszywo. Nie zwir lecz pospolke; powiedz, ze to do
betonu i fachowiec Ci poleci (mam nadzieje) wlasciwy material. Podaj mu
rowniez kubature betonu i on Ci tez sprzeda wlasciwa ilosc materialu. Jesli
kupisz piasek to musisz kupic rowniez zwir w proporcji 2:3 i to mieszaac.
 Cement w ilosci 200 kg na kubik betonu, jesli to mozliwe, kup klasyczny,
portlandzki. On daje mniejszy skurcz betonu a ponadto jest odporniejszy na
kwasy, nawozy, gnoj i co tam jeszcze.
Do wykonania betonu musisz miec betoniarke i dwu ludzi do jej obslugi. Do
rozprowadzenia betonu w szalunku, jego zageszczenia, ubicia czy jak to nazwac,
nastepnych dwoch. Staraj sie robic beton twardoplastyczny w zadnym wypadku
plynny. Ten, ktory bedzie wyrownywal, bedzie oczywiscie narzekal, ze za gesty
ale tym sie nie przejmuj; niech sie chlop troche pomeczy, dobrze go zagesci
bez rakow, a bedziesz mial beton jak dzwon. W przypadku stosowania betonu
plastycznego na zwirze musisz ulozyc geowloknine lub w ostatecznosci stare
przescieradla. Folia jest niewskazana chociaz niektorzy ja stosuja.
Beton beda dowozic po tej niezaszalowanej czesci; aby lzej bylo jezdzic, na
zwirze uloz sciezke z desek.
 Rozprowadzania betonu w szalunku dokonuje sie za pomoca lopaty a czesto nawet
chodzac po nim w gumiakach. Zgrubne wyrownanie dokonuje sie za pomoca

nadmiar prowadzac ja po szalunku. Co jakis metr lub poltora (jesli nie
bedziesz go zbroil) musisz wykonac dylatacje, najprosciej przez pionowe
wstawienie paskow grubej papy albo cienkich deseczek temporary podpartych.  
Dokladne wyrownanie powierzchni robi sie dluga i odpowiednio uformowana (taki
lekko obly ksztalt) paca. Tu sa rozne szkoly, dlatego szczegolow nie podaje.
Polecam rowniez nieco pozniejsze posypywanie swiezej powierzchni przez przetak
swiezym cementem i jego zatarcie. Ja to nazywam "przypalanka".
 Po wykonaniu tej polowy betonu musisz poczekac z tydzien, w tym czasie
polewajac, zraszajac beton woda, ktory caly czas powinien byc wilgotny.
 Wtedy szalowanie ostroznie rozbierasz i szalujesz druga polowe, ale od strony
betonu juz nie szalujesz tylko przylepiasz do niego z boku material
dylatacyjny. Deche zewnetrzna nabijasz rowniez o ten 1 cm nizej.
 Reszty majster i robota sama Cie nauczy.
 Niezaleznie od wszystkiego polecilbym rowniez jakies chocby cienkie
zbrojenie. Mozna co pol metra chociazby, polozyc na dnie prety zbrojeniowe
najciensze jakie dostaniesz. Prety te nalezy oczywiscie w czasie betonowania
podnosci aby cale byly w betonie co najmniej 3 cm od jego dna.
 Powodzenia
.



 

Powered by WordPress. Design by Free WordPress Themes.